nedeľa, 23. januára 2011

Stará tržnica a kultúra v nakupovaní

Stará tržnica, nepochybne veľmi krásna budova nielen z vonku ale aj z vnútra. Budova situovaná v strede mesta a námestie SNP čo bol kedysi bod, odkial odchádzali všetky nočáky. Doslova centrum života, no čo sa stalo dnes?

Zdá sa mi že jediným lákadlom SNP námestia je akurát tak Mc Donalds, tržnica je nevyužívaná, večer je všade prázdno. Život vzbudili akurát tak politické antikampane alebo občasné koncerty reklama Hare´krishni.

Ako mohlo námestie tak obrovského významu príjsť o svoj cveng?
Dlho sa polemizuje na aké účely bude určená Stará tržnica, momentálne je ľudoprázdna. Raz za čas nejaký koncert, alebo dekadentná televízna show, ale akustika nehrá tomuto priestoru do kariet. Architektúra nepustí, to čo bolo dopredu určené, určené zostalo. PKO zrušili, jediným koncertným možným priestorom je MMC alebo iné väčšie športové alebo výstaviskové haly, ktoré nato tiež niesú určené a je to aj patrične cítiť jednak na atmosfére ale aj na akustike.

Presunutie kultúrneho, hudobného strediska do Starej tržnice je krásna predstava. Je to ideálne miesto( pravda, ak nepočítame hluk ktorý môže byť nepríjemný susediacim obydliam). Bratislava má ale kultúry celkom dosť, určite najviac na Slovensku, treba sa zamerať nie na nočný život ale na život každodenný.

Každodenné nakupovanie v supermarketoch bez akejkoľvek kultúry ma znechuťuje, pokiaľ si chce človek nakúpiť v kľude popritom sa aj dobre porozprávať s predavajúcimi v útulnom malom obchodíku, tak Bratislava a nielen mesto ale aj obyvatelia svojou pasivitou sklamali. Dovolili sme Supermarketom usídliť sa tu a podporujeme ich aj v prosperite. Svojími nízkymi cenami a počtom zákazníkov prevalcovali ostatné malé potraviny poprípade iné obchody, či už hračkárstvá alebo pekárne. Aký je z toho ale celkový pocit?

Hnus, je to hnus, je to zlozvyk na ktorý su ľudia navyknutí a ani nevedia ako sami sebe škodia. Strácaju svoju identitu, stávajú sa iba číslom v obrovskom čísle obyvateľov a potom su kvôli tomu frustrovaní. Všetko iba vlastnou vinou, pretože dovolili, pretože sa nevzopreli, zabudli na kultúru a mysleli iba na úspory. Ale takto to ďalej nemôže pokračovať.

Nikdy nieje neskoro napraviť problém, preto si myslím že Stará tržnica by mala pokračovať v tom čo robila doteraz , slúžila občanom, poskytovala predaj potravín, hlavne ovocia a zeleniny ale aj pečiva, s  pridanou hodnotou. Pridaná hodnota tu bola láska obchodníkov, ktorí tovar predávajú a to je dôležitejšie ako úspora.
Súhlasim teda s názorom Alojza Hlinu ale určite aj iných, Stará tržnica by mala naďalej poskytovať priestory  pre trh s potravinami ktorý bude poskytovať aj vyjadrenie našej vlastnej identity, že my tu globalizáciu, nekulturne množstvo tovaru za nízke ceny a odopieranie potešenia z nákupu a života v Bratislave nestrpíme.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára