nedeľa, 13. marca 2011

Utópia Starého mostu

Mesto Bratislava vyhlásilo, že do 15. marca môže laická ale aj odborná verejnosť posielať emailom svoje názory ohľadom potenciálnej električkovej trate, ktorá bude viesť cez Starý most v rovnakých miestach ako keď bol využívaný kedysi podobne. Návrh vybudovania je v poriadku, bude tadiaľ premávat električka z Petržalky po Šafko a ďalej. Ako to ale bude s mestskou automobilovou dopravou, a hlavne , ako to bude s pešími na tomto moste?

Pressburg embassy využilo túto príležitosť a odoslalo svoj názor nie pre alebo proti elektrifikovanej trati, ale pre vybudovanie pešej zóny na tomto krásnom moste. V prípade, že Starý most bude pre autá zatvorený, nebude s vybudovaním tejto zóny väčší problém. V prípade že tam budú mať autá vstup povolený, čo prichádza ako reálnejšia možnosť, predstavili sme magistrátu Bratislavy náš laický návrh, ktorý sme zaslali na email hdi@bratislava.sk.

Dnešná vyhradená časť mostu pre peších, je príliž úzka, ledva sa obídu dva páriky. Most pešími nieje veľmi využívaný, a to práve kvôli tomu, nieje atraktívný. Plnohodnotná pešia zóna by bola možná vybudovať iba nad električkovou traťou alebo cestou, na vrchu mosta. Vznikol by dostatočne široký priestor, ktorý si Bratislavčania zaslúžia. Most je v strede mesta, na jednej strane je obľúbená Eurovea, na strane druhej zas promenáda až ku korzu a na opačnom berhu Dunaja je Sad Janka Kráľa, divadlo Aréna a vyasfaltovaný priestor, kde boli kedysi kolotoče, dnes slúžiaci pre koncertné akcie.
Vybudovanie tejto pešej zóny by neslužilo iba na prechod z jednej strany na druhú, toto miesto je svojou polohou tak jedinečné a zaujímave (teda, aspoň by bolo ), že by mohlo slúžit aj pre rozvoj kultúry v Bratislave. Šírka promenády by umožňovala presne to čo na mostoch v Bratislave možné nieje, čo je možné iba na súši a to je zasadenie lavičiek, pouličných lámp, možné by bolo aj nainštalovanie výstavnej plochy, je tu priestor pre hudbu, pre pouličných umelcov, pre cyklistov. Starý most by sa stal ďalšou dominantou Bratislavy, kam sa musí pozrieť každý návštevník, bude poskytovať jedinečný výhľad z jeho vrchu na celé Staré mesto, hrad, Sad, Euroveu, Petržálku. Stane sa obľúbeným, frekventovaným a základnou trasou v Bratislave nebude iba korzo, nábrežie, Eurovea a späť, ale korzo, nábrežie, Eurovea, Starý most, Sad Janka Kráľa, Nový most a znovu korzo.
Presun ľudí z úplného centra smerom k Dunaju a Eurovey treba naďalej rozvíjať. Bratislava bola dlho od Dunaja izolovaná, vybudovanie trávnatého nábrežia pri novom obchodnom centre situáciu trochu zlepšilo, no aj tak to nestačí. Každé veľkomesto si zaslúži svoj most, slúžiaci primárne pre peších, to je to, čo sa Bratislava ešte len musí naučiť- byť zdravým mestom, podporujúcim kultúru, starajúcim sa o prírodu. Tento návrh si zaslúži odbornú diskusiu, z rekonštrukcie Starého mosta treba vyťažiť čo najviac. 
 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára